Biljoen Groen Velp

Construsoftbimawards - Biljoen Groen Velp
Category Small Scale Projects
Year 2022
Country Benelux
Organization Wopereis Groep
Author Alfred Hofstad
Place of construction Velp

In Velp is de voormalige kwekerij Overhagen op het landgoed van Kasteel Biljoen volledig opgeknapt. De nieuwe eigenaren, Biljoen Groen, zijn met hun hoveniersbedrijf gelegen aan de Gasthuislaan te Velp naar deze nieuwe stek verhuisd. Wopereis Staalbouw en Wopereis V&S Bouw kregen de opdracht om de nieuwbouw te realiseren van het kantoor en de bedrijfsruimten voor Biljoen Groen. V&S Bouw heeft voor de nieuwbouw gebruikgemaakt van de BIM-bestanden. Hierdoor liep de bouw zeer voorspoedig.

Leuk weetje: alle bouwmaterialen moesten over de smalle toegangsbrug met beperkte draagkracht. Daarnaast mochten de vrachtwagens niet te lang zijn in verband met de smalle toegangsweg en de bomen kort langs de kant van de weg.

Wat vooraf ging:
Al sinds het jaar 892 staat het grondgebied aangeduid in documenten. Toen schonk graaf Walto het aan de Abdij van Laresham, in de verwachting dat deze er een kerk zou stichten. In plaats daarvan werd slot Overhagen gebouwd. In 1381 liet Johan Mompelier van Overhagen er een molen aanleggen. Het landgoed wisselde daarna regelmatig van eigenaar. Tot het in 1530 verwoest werd door hertog Karel van Gelre. Hij stond namelijk op gespannen voet met de toenmalige eigenaar Joachim van Wisch. Op zijn sterfbed besloot de hertog om Overhagen terug te geven aan Van Wisch. Maar het kasteel werd nooit meer herbouwd. In de negentiende eeuw kreeg het een functie als kwekerij. Deze zou het tot op de dag van vandaag behouden. Na de verwoesting in de Tweede Wereldoorlog werd in 1947 het gebouw van kwekerij Overhagen neergezet.

In Velp, the former Overhagen nursery on the estate of Kasteel Biljoen is being completely renovated. The new owners, Biljoen Groen, are moving with their landscaping company located at Gasthuislaan in Velp to this new location. Wopereis Staalbouw and Wopereis V&S Bouw have been commissioned to realize the new construction of the office and industrial spaces for Biljoen Groen. V&S Bouw has used the BIM files. As a result, construction went very quickly.

A brief history:
The territory has been indicated in documents since the year 892. Then Earl Walto donated it to Laresham Abbey, expecting it to plant a church there. Overhagen Castle was built instead. In 1381 Johan Mompelier van Overhagen had a mill built there. The estate changed hands regularly after that. Until it was destroyed in 1530 by Duke Karel van Gelre. He was in fact at odds with the then owner Joachim van Wisch. On his deathbed, the duke decided to return Overhagen to Van Wisch. But the castle was never rebuilt. In the nineteenth century it was given a function as a nursery. This one would keep it to this day. After the destruction in World War II, the current building was erected in 1947.

Leave your comment

1 Comment
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Petra Helming
7 months ago

Prachtig!!!